Marliz Frencken, Behangstroken, 1987
Weblog
Prachtig toch, deze drie behangselstroken op een lichtroze achtergrond? Warme kleuren, niet te wild en niet te voorzichtig geschilderd, niet te pasteus en niet te gladjes, geen verveelde eenvormigheid maar ook geen hinderlijke deformatie.
Frencken studeerde tussen 1975 en 1980 mode aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Daarna werkte ze als ontwerpster en gaf ze les op de Academie in Kampen. Begin jaren 80 liet ze de mode voor wat het was en ging ze alleen nog schilderen. Ze raakte gefascineerd door foto’s van ‘vrouwenonderwerpen’ in tijdschriften en reclamefolders zoals barbiepoppen, flesjes parfum en pakken wasmiddel, en door voorbeeldboeken met behang en poëzieplaatjes. Ze werd, zoals ze in een interview zei, ‘verliefd op die plaatjes’ en ‘genoot van de weerstand’ die ze opriepen. Ze gaf deze afbeeldingen met ironie een nieuwe laag door telkens een kleine verandering aan te brengen: een uitvergroting van het motief, een tegeltjeswand als achtergrond bij een koningsportret, of een barokke lijst om het banale nog eens extra aan te zetten. Dit schilderij met behangselstroken uit 1987 was een van haar eerste werken. Ze stelde het in 1988 tentoon in een galerie in Amsterdam, waar de Rijksdienst het kocht.
Frencken is steeds emotioneler gaan schilderen, en haar werk ontwikkelde zich van de lieflijke nageschilderde reclameplaatjes naar ‘crazy woman’, de titel van een tentoonstelling vorig jaar in Ornis A. Gallery in Amsterdam. Als een ‘bezeten kunstenaar’ schildert ze geen glimlachende zelfportretten meer of een kittig kijkende Barbie met een streepjestruitje uit 1989 in een gouden lijst. Nu zijn het ‘cruel beauties’, met grove penseelstreken geschilderde verontrustende vrouwen. Die onrust hebben deze behangselstroken niet. Integendeel. De Rijksdienst liet ze opnemen in de Museumagenda van 2016. Die heeft dit jaar het thema ‘decoratief’.