Interessante winkeldochter
Weblog
Dit zogenoemde ‘Kustgezicht aan de Middellandse zee’ is geschilderd door een zekere Carol-Chéry, zoals rechtsonder op het doek valt te lezen. Over de kunstenares is bar weinig bekend. Eén Franse ‘dictionaire’ uit 1911 vermeldt haar als ‘madame’ Andrée Carol-Chéry en zelfs het Musée des Beaux Arts in het Bretonse Brest, in welke stad ze omstreeks 1870 werd geboren, heeft nog nooit van haar gehoord.
Chéry kreeg haar opleiding aan de vermaarde Académie Julian in Parijs waar in tegenstelling tot de École des Beaux Arts ook vrouwen werden toegelaten die naar vrouwelijk naaktmodel mochten oefenen. Daarna is ze teruggekeerd naar (de omgeving van) haar geboorteplaats, want de weinige werken die van haar bekend zijn hebben een Bretons thema. Daarom mag de titel van dit schilderij in twijfel worden getrokken; het is niet de Middellandse Zee maar de Atlantische Oceaan, daarom zou ‘Kustgezicht in Bretagne’ beter zijn.
De Rotterdamse graanhandelaar Willem van Rede kocht het schilderij. Hij liet in 1953 al zijn bezittingen aan de Staat der Nederlanden na, waaronder meer dan 1.200 schilderijen en tekeningen en zo ook dit doek. Van Rede moet het werk in Parijs, waar hij regelmatig tentoonstellingen en veilingen bezocht, hebben gekocht. Het prachtige blauw van de zee en de nettenboetster in het bootje zullen hem hebben aangetrokken; als Rotterdammer had hij een zwak voor zeegezichten.
Het merendeel van de door Van Rede gekochte schilderijen werd ooit eens omschreven als ‘winkeldochters die een uitzichtloos bestaan leiden in een depot’. Met het onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars in de Rijkscollectie RCE zal deze kwalificatie binnenkort niet meer het geval zijn. Er zijn al contacten gelegd met het museum in Brest als mogelijke lener.