Melden gewijzigde omstandigheden
Is er na ontvangst van de subsidiebeschikking iets veranderd in de omstandigheden? De veranderingen kunnen gevolgen hebben voor uw subsidie. Geef deze veranderingen daarom zo snel mogelijk door aan de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed (RCE).
Voorbeelden van veranderingen
- De technische staat van uw monument is slechter dan voorzien
- Het pand is veranderd van eigenaar
- Uw aanvraag voor een omgevingsvergunning is geweigerd
- De kosten voor het onderhoud vallen lager uit
- Er is afgeweken van het ingediende plan
- Het lukt u niet om de werkzaamheden waarvoor u subsidie heeft ontvangen binnen 6 jaar af te ronden
Wijzigingen digitaal melden
Heeft u uw aanvraag digitaal ingediend? Dan kunt u eenvoudig via het online subsidieportaal met uw DigiD of eHerkenning een wijziging toevoegen aan uw bestaande aanvraag.
Let op: Instandhoudingssubsidies die zijn aangevraagd in 2023 of eerder, daarvoor kunt u met ingang van 1 mei 2024 kunt u in dit subsidieportaal niet meer inloggen in het desbetreffende subsidieportaal met behulp van DigiD. Indien u niet kunt inloggen (omdat u ook geen gebruik kunt maken van eHerkenning) stuurt u dan het Meldingsformulier gewijzigde omstandigheden aan subsidies@cultureelerfgoed.nl.
Voor instandhoudingssubsidies die zijn aangevraagd in 2024 kunt u wijzigingen wel via het desbetreffende subsidieportaal doorgeven m.b.v. DigiD.
Wijzigingen op papier melden
Heeft u uw aanvraag op papier ingediend? Dat kunt u de wijzigingen doorgeven met het Meldingsformulier gewijzigde omstandigheden en dit formulier ingevuld mailen naar subsidies@cultureelerfgoed.nl.
Wijziging van eigenaar
Wanneer het rijksmonument verandert van eigenaar, dan moet de voormalig eigenaar de subsidie laten vaststellen zoals beschreven op de pagina Verantwoorden subsidie. De uitbetaling van de voorschotten zal worden stopgezet.
Voor de nieuwe eigenaar zijn er twee mogelijkheden om instandhoudingssubsidie te krijgen.
(1) Het lopende instandhoudingsplan overnemen, of
(2) een nieuwe subsidieaanvraag indienen voor een nieuw instandhoudingsplan van 6 jaar.
1. Een lopend instandhoudingsplan overnemen
Als nieuwe eigenaar neemt u het lopende instandhoudingsplan over, waarvoor subsidie al is toegekend. Dit kan op ieder moment binnen de zes jaar nadat de subsidie is toegekend. De RCE vraagt u dan de volgende documenten toe te sturen:
- Notariële akte van levering waaruit de eigendomsoverdracht blijkt.
- Het formulier waarmee de instandhoudingssubsidie is aangevraagd, aangevuld met uw gegevens.
- Verklaring dat de resterende werkzaamheden conform plan worden uitgevoerd.
2. Een nieuwe subsidieaanvraag indienen
Als nieuwe eigenaar dient u een nieuwe subsidieaanvraag voor een nieuw instandhoudingsplan van 6 jaar in. Dit kan uitsluitend binnen de periode die hiervoor is opengesteld, van 1 februari tot 31 maart van ieder jaar.
Let op: de kans bestaat dat de aanvraag wordt afgewezen doordat er meer subsidieaanvragen zijn dan budget.
Uitstel vragen
Lukt het u door overmacht of onvoorziene omstandigheden niet om de werkzaamheden binnen de subsidieperiode uit te voeren, maar bent u wel van plan de werkzaamheden alsnog binnen een jaar uit te voeren?
Dan kunt u eenmalig een verzoek tot uitstel indienen bij de RCE.
Een verzoek om uitstel bevat:
- een motivering waaruit blijkt waarom de activiteiten redelijkerwijs niet binnen de oorspronkelijke subsidieperiode kunnen worden afgerond; en
- een opgave van de werkzaamheden waarvoor de verlenging noodakelijk is.
U moet deze aanvraag indienen vóór het einde van de oorspronkelijke subsidieperiode.