Incidentenregistratie

Het registreren van incidenten is onderdeel van professioneel collectiemanagement van een erfgoedinstelling. Welke aanpak een erfgoedbeheerder daarvoor kiest, verschilt per organisatie.

Meldplicht incidenten met de Rijkscollectie

Beheerders van de Rijkscollectie en andere collecties die onder de Erfgoedwet vallen, zijn verplicht om schade en verlies direct te melden aan de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed. Dat kan via inspectie-oe.nl. Gaat het om een object uit de Rijkscollectie dat in bruikleen is, informeer dan alleen de bruikleengever. Deze maakt vervolgens zelf de melding bij de Inspectie.

DICE

Tot 2025 was het mogelijk gebruik te maken van een centraal georganiseerde incidentenregistratie in DICE, Database Incidenten Cultureel Erfgoed. Deze database werd ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap als instrument om incidenten en calamiteiten in de erfgoedsector te monitoren en te analyseren. Het doel was om erfgoedinstellingen te faciliteren en meer inzicht te verkrijgen in veiligheids­vraagstukken waar erfgoedbeheerders mee te maken hebben. Het museale veld werd uitgenodigd om incidenten te registreren. Sinds 2025 is DICE  niet meer in gebruik.