Vernieuwd Archis online

Het Archeologische Informatiesysteem (Archis) is vernieuwd. Archis voldoet met de vernieuwing aan de meest recente technologische standaarden, professionele vereisten en gebruikersbehoeften. Deze vernieuwing zorgt er verder voor dat het systeem actueel blijft met het snel veranderende digitale landschap. Tegelijkertijd verbetert het de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid voor alle betrokken partijen in de archeologische sector. Door de vernieuwingen kan Archis efficiënter en effectiever dienen als centraal informatiesysteem voor archeologische data in Nederland.

[Tekst gaat verder onder afbeelding]

Screenshot van de nieuwe interface van het archeologische informatiesysteem Archis
Nieuwe interface van het archeologische informatiesysteem Archis

Wat is er vernieuwd?

In het vernieuwde Archis zijn diverse nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden toegevoegd. Hieronder vindt u een korte opsomming van de grootste toevoegingen:

  • Zoeken & Vinden: is grondig herzien op het gebied van gebruikersgemak, zoekfunctionaliteiten en flexibiliteit. Het vernieuwde Zoeken & Vinden sluit hierdoor beter aan op de manier waarop (voor)onderzoek kan worden uitgevoerd met data uit de Archis-database.
  • Interface: is aangepast om beter aan te sluiten bij de manier waarop Archis gebruikt wordt door archeologische professionals.
  • Uitstelverzoeken: het is mogelijk om digitaal uitstel aan te vragen voor de afronding van de rapportage. Een uitstelverzoek dient u uiterlijk twee maanden voorafgaand aan het verstrijken van het termijn in te dienen.
  • Meldingen maritieme archeologie: het is nu ook mogelijk om maritieme onderzoeken en meldingen te registreren. Deze data zijn ook zoek- en vindbaar in de vernieuwde Zoeken & Vinden applicatie.
  • Wereldkaarten: de kaartfunctionaliteiten zijn uitgebreid en vernieuwd met de beschikbaarheid van wereldkaarten.
  • Deponeringen: er is een stap toegevoegd aan het proces rondom de registratie van een onderzoek. Hierin levert u registratie en bewijs aan voor de deponering van uw archeologische vondsten.
  • Data kwaliteit: er wordt meer nadruk gelegd op de kwaliteit van aangeleverde en geregistreerde archeologische data. Dit verbetert de bruikbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie.
  • Relateren: u kunt relaties leggen tussen uw meldingen en andere meldingen binnen uw organisatie of daarbuiten.

Voorbereid op de toekomst

Arjan de Zeeuw, directeur Kennis & Advies, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: Archis is onlosmakelijk verbonden met de archeologische monumentenzorg van Nederland. Door de vernieuwing van Archis kan de archeologische sector de data van ons archeologisch erfgoed nog beter registreren én vinden. Zo draagt het bij aan het behoud van erfgoed voor toekomstige generaties en is Archis technisch en qua gebruiksfuncties weer voorbereid op de toekomst.

Voor gebruikers: instructievideo's en veelgestelde vragen

Op de informatiepagina van Archis zijn instructievideo's te vinden waarin de nieuwe functionaliteiten worden toegelicht. Ook is er een lijst met veelgestelde vragen te vinden.

Een geschiedenis van Archis

De afgelopen acht jaar is een reeks aan initiatieven rondom Archis uitgevoerd, waarbij allerlei vernieuwingen, aanpassingen en aanvullingen zijn gerealiseerd. Vanuit de gedachte ‘Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt’, is deze geschiedenis beschreven en vastgelegd in RAM 291: Een geschiedenis van Archis.

Grete Loeb

Op een zwart-wit foto zit Grete Loeb, ze is aan het werk achter de typemachine
Grete Loeb aan het werk achter de typemachine

Een sleutelfiguur in dit verhaal is Grete Loeb (1907-2000), werkzaam op de docu­mentatie­afdeling van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodem­aonderzoek (ROB) in Amersfoort. Ze is verantwoordelijk voor de documentatie van ruim 7.000 vondstmeldingen, die ze nauwkeurig op fiches verwerkte en via verschillende ingangen ontsloot. Benieuwd naar haar verhaal? Lees dan Parels uit het depot - Archief Grete Loeb.