Magisch werk van Fred Wessels
Weblog
Kunstenaar Fred Wessels mag dan nooit zo bekend zijn geworden, maar zonder hem was Amsterdam vast minder magisch geweest. Wessels was kunstenaar en o.a. medeoprichter van Paradiso. Zijn kunstwerk ‘Correlatie’ uit 1983 is nu te zien in de tentoonstelling Happy Birthday Amsterdam, ter ere van de 750ste verjaardag van de hoofdstad.
Amsterdam Magisch Centrum
De namen van Jasper Grootveld, Johnny "the selfkicker" en Simon Vinkenoog zijn voor altijd verbonden aan de woelige jaren zestig toen Amsterdam voor heel even het 'Magisch Centrum' van de wereld was. Kunstenaar Fred Wessels mag dan nooit zo bekend zijn geworden, maar zonder hem was Amsterdam vast minder magisch geweest. Wessels was een wegbereider voor de Provobeweging, oprichter van het Magisch Theehuis Fantasio en medeoprichter van Paradiso. Wessels was verantwoordelijk voor de programmering en voor de iconische in drie kleuren geschilderde gevel van deze muziektempel.
Als een ‘cultureel kwartiermaker’ organiseerde hij happenings en exposities. Vanuit zijn atelier en ‘Afrikaanse Druk_Stoor’ (een woordspeling op African Drugstore) ijverde Wessels voor de acceptatie van geestverruimende middelen, opzoek naar een spirituele ervaring en meerdere dimensies. In haast elke levensfase wisselde Wessels van voornaam (na Fred kwam Albert Jan, Ibrahim en Mark) en religie (boeddhisme, islam, hindoeïsme en christendom). Wessels was oprecht geïnteresseerd in spiritualiteit en de kosmos met al haar dimensies en onderzocht dit in zijn leven en werk.
[De tekst gaat verder onder de foto]
Correlatie
Aanvankelijk maakte Wessels collages en schilderijen maar in de jaren tachtig maakte hij driedimensionale sculpturen van plexiglas waarvoor geometrische vormen zoals de bol en de kubus vaak het uitgangspunt waren. Om in zijn levensonderhoud te voorzien maakte Wessels, zoals zoveel kunstenaars in deze periode, gebruik van de BKR-regeling (de Beeldende Kunstenaars Regeling van 1956 tot 1987) en leverde het kunstwerk ‘Correlatie’ in 1983 hiervoor in bij de BKR-commissie in Amsterdam. Zo werd dit kunstwerk onderdeel van de Rijkscollectie RCE.
Het is een object dat zich lastig laat beschrijven en je vooral zelf moet gaan ervaren. Het bestaat uit een blauwe driedimensionale driehoek van plexiglas die aan de binnenkant is bekleed met spiegels. In het midden bevindt zich een kubusvorm met daarin een bolvorm die is opgebouwd uit schijven plexiglas. De kubus en de bolvorm vermenigvuldigen zich door de reflectie in de spiegelwanden waardoor je meer kubussen en bollen ziet dan er daadwerkelijk zijn. Het lijnenspel van fluorescerend blauw, roze en geel, subtiel aangebracht op de randen van de plexiglasschijven, dragen bij aan deze illusie. Je ziet iets wat er niet is of is het er toch? Het lijkt wel magisch.
‘Correlatie’ lijkt te verwijzen naar de samenhang tussen dat wat aanwezig is in onze aardse wereld en dat wat een kosmische dimensie heeft. Het past bij Wessels’ overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde.
Wessels reisde veel en woonde voor langere tijd afwisselend in Nederland en Indonesië, eerst op Java en later op Bali waar hij zich ontpopte tot hulpverlener in de zorg. Zijn onregelmatige aanwezigheid in Nederland heeft niet bijgedragen aan zijn bekendheid als kunstenaar. Hoewel juíst Wessels' bewogen leven waarin kunst, religie en levenservaringen door elkaar heen liepen, maakt dat hij niet mag ontbreken in de tentoonstelling Happy Birthday Amsterdam; een feestelijke ode aan de vrije en creatieve makers van Amsterdam.
Bezoek de tentoonstelling 'Happy Birthday Amsterdam' in het H’ART Museum in Amsterdam, tot en met 16 maart 2025.
Deze blog Kunstwerk van de Maand is geschreven Simone Vermaat, conservator rijkscollectie en senior collectie adviseur.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.