Expressief werk van Christie van der Haak

Weblog

Op dit moment zijn er in de bibliotheek van de Rijksdienst veertig vitrines te zien, gevuld met ruim honderd kunstwerken uit de RCE-collectie die gerelateerd zijn aan acht (maatschappelijke) thema’s: het project Herkomst gezocht, Koloniaal en niet-westerse kunst, Cultuur & Religie, BKR-keramiek, Natuur & Duurzaamheid, Vrouwen in de Rijkscollectie en de rubriek Kunstwerk van de Maand. In een van de vitrines staat een monumentale schaal van Christie van der Haak.

In de bibliotheek aan het Smallepad te Amersfoort, zicht op vitrines met kunst en daarachter raampartijen van het gebouw
Overzichtsfoto vitrines bibliotheek Smallepad te Amersfoort

Christie van der Haak

Christie van der Haak (1950-) studeerde mode en vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag van 1968 tot 1972. Als kind al had Christie een zeldzaam oog voor de schoonheid en beweging van de natuur. Vele motieven van Moeder Natuur zouden later onophoudelijk in haar werk opduiken. Ze begon met schilderen maar richtte zich vanaf 2003 op het ontwerpen van textielpatronen.

In het verlengde van haar kunstenaarschap heeft ze jaren les gegeven op de kunstacademie in Kampen. In 2005 werkte ze mee aan de verbouwing en herbestemming van het Scheepvaarthuis in Amsterdam tot hotel. In 2015 werd Christie van der Haak onderscheiden met de Ouborgprijs voor haar hele oeuvre.

Schaal Pittura Natura 6

Naast schilderen en textiele vormgeving heeft Christie ook de nodige expertise met glas en keramiek opgedaan dat zich vertaalde in glasobjecten, borden en schalen. Pittura Natura 6 werd in 1992 aangekocht bij Galerie Van Rijsbergen te samen met nog een andere schaal getiteld Water 1. Met een diameter van 59,5 cm zijn het allebei grote schalen van gedraaid aardewerk met glazuur afgewerkt.

Beide exemplaren waren in 1991 te zien in Galerie Van Rijsbergen te Rotterdam tijdens de tentoonstelling Ich habe deinen Mund geküsst. De titel van deze tentoonstelling komt voort uit een tekst van Oscar Wilde die Richard Strauss gebruikte voor zijn opera Salomé. Van der Haak is verzot op opera.

De beelden op de kleurrijke schalen Pittura Natura 6 en Water 1 zijn gebroken en de fragmenten met florale motieven die opnieuw werden samengesteld, vormen een complexer beeld dan de werkelijkheid of het oorspronkelijk beeld.

[De tekst gaat verder onder de afbeeldingen]

Beeldtaal

Haar werk staat bekend om een "overdaad aan kleur en onverwachte combinaties van patronen”. Publicist Michiel Morel beschrijft in het artikel Christie van der Haak en de ziel van ornamentiek (2021) haar expressieve beeldtaal als complex; “figuratieve, abstracte en geometrische vormen zijn met elkaar vervlochten, ze suggereren meerdere lagen waarin stukjes zijn uitgeknipt. Voor- en achtergrond wisselen voortdurend. Toch heb je niet het gevoel dat de overdaad schaadt. Er valt oneindig veel te beleven en te ontdekken in de kunst van Christie van der Haak. Uiteenlopende onderwerpen die ze in de loop der jaren in haar schilderwerk verwerkte zijn, onder andere, tuinen, bloemen, landschappen, strijdtaferelen, portretten, ruiterstandbeelden en madonna’s. Je ontdekt ze vaak pas na intensief bestuderen”.

De presentatie in de bibliotheek van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort is heel 2025 en 2026 te zien en vrij toegankelijk voor iedereen.

Deze blog Kunstwerk van de Maand is geschreven door Sylvia van Schaik, conservator Moderne toegepaste kunst en design bij de RCE.