Aanleg A27 door Amelisweerd
In 1970 werd bekendgemaakt dat een nieuwe snelweg dwars door het rustige en geliefde landgoed Amelisweerd zou worden aangelegd. Volgens Rijkswaterstaat was dit de laatste verbinding op de snelweg van Madrid naar Oslo. Een route die tot dan toe over de snelweg niet mogelijk was via Utrecht. Ook zou deze snelweg de nieuwe Flevopolders met het landelijke snelwegennet verbinden. Maar de weg zou het bosgebied in tweeën splitsen en er moesten veel bomen worden gekapt. In 1971 werd de Werkgroep Amelisweerd opgericht. De groep haalde 38.000 handtekeningen tegen de aanleg van de snelweg op. Dit leek effect te hebben: de plannen werden uitgesteld. In 1982 werd alsnog besloten tot de aanleg van de snelweg, maar dan aan de rand van het bos in plaats van door het midden. Dit compromis leidde tot felle protesten, gevoed door nieuwe ideeën over behoud en bescherming van natuur. De actievoerders meenden dat onbeperkte groei niet mogelijk is, en onbeperkte snelwegen ook niet. Actiegroep Vrienden van Amelisweerd ging over tot bezetting van het landgoed. Met spandoeken trokken ze het bos in en ze hielden zich schuil in boomhutten. De mobiele eenheid moest eraan te pas komen om vijfhonderd actievoerders uit het bos te verwijderen. De snelweg kwam er toch, maar werd wel minder breed uitgevoerd dan aanvankelijk gepland.
Dit object hoort bij de verhaallijn Milieu.