Prins Clausplein
Het Prins Clausplein is een verkeersknooppunt voor de aansluiting van de autosnelwegen A4 en A12 bij Den Haag. Het verving in 1985 het filegevoelige verkeersplein Leidschendam. Hier was in 1937 de eerste snelweg van Nederland opengesteld: de negen kilometer tellende A12 tussen Voorburg en Zoetermeer. In de jaren daarna was deze snelweg oostwaarts verlengd tot Gouda, terwijl de A4 ter plekke eind jaren vijftig was geopend. Het Prins Clausplein is het enige voorbeeld in Nederland, en een van de weinige in Europa, van een sterknooppunt of Malthezer kruis: een ongelijkvloerse kruising van twee autosnelwegen. Het is een vierlaagse ster, met de A12 op het onderste niveau, daar overheen de A4 en daarboven de fly-overs van Amsterdam naar Utrecht en van Rotterdam naar Den Haag. Door de zuidwestkant van het knooppunt loopt de spoorlijn Den Haag – Utrecht. Knooppunt Prins Clausplein is gekoppeld aan knooppunt Ypenburg. In 1998 werden de zogenaamde vlechtwerken tussen knooppunt Prins Clausplein en knooppunt Ypenburg gerealiseerd waardoor het aantal filegevoelige weefvakken afnam. Omstreeks dezelfde tijd werd de A4 verbreed naar de huidige parallelstructuur met tien rijstroken. In 2015 is het weefvak van de A4 tussen knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein richting Den Haag aangepast: de twee verkeersstromen vanaf de A12 en de A4 richting Den Haag en Utrecht werden gescheiden, waardoor de doorstroming en de verkeersveiligheid verbeterden. Het plan hiervoor werd bedacht door Henk Sijsling, een betrokken inwoner uit Den Haag; naast de weg staat een bordje met een verwijzing naar hem.
Prins Clausplein hoort bij verhaallijn Groei.