Verkeerscirculatieplan Groningen

Verkeercirculatieplan Groningen
Beeld: ©RHC Groninger Archieven
Verkeercirculatieplan Groningen

In de jaren zestig en zeventig raakte de binnenstad van Groningen steeds voller met auto’s. Hierdoor ontstonden veel files en parkeerproblemen. Plannen voor uitbreiding van de autowegen in de binnenstad werden door protest van burgers van tafel waren geveegd. Wethouders Max van den Berg en Jacques Wallage kwamen vervolgens met een innovatief plan waarin de auto juist werd geweerd om ruimte te maken voor fietsers en voetgangers. In dit zogenaamde Verkeerscirculatieplan presenteerden ze een ringweg rond de binnenstad: de Diepenring. Binnen deze ring werd de stad zodanig in zones verdeeld dat auto’s alleen via de Diepenring naar andere zones in de binnenstad konden rijden. Het plan werd in 1977 uitgevoerd en leidde aanvankelijk tot grote commotie. Niet alleen was het plan zonder inspraak van bewoners tot stand gekomen, ook werden de meeste verkeerswijzigingen (maar liefst 1300 maatregelen) in één nacht doorgevoerd. Dit zorgde voor veel verwarring en boosheid. Vooral ondernemers vonden het kwalijk dat zij, en hun potentiële klanten, nu moeilijker in de binnenstad konden komen. Maar wat bleek? Het publiek bleef gewoon komen, maar dan in een schonere en rustigere binnenstad. Het plan werd gezien als een succes en werd zelfs overgenomen door andere steden zoals Utrecht en Leuven.

Dit object hoort bij de verhaallijn Ordenen.