Aart van Beusekom, Baadster II, 1979
Weblog
Aart van Beusekom ‘zat in de BKR’, de Beeldende Kunstenaarsregeling (1949-1987). Hoewel het geld voor deze regeling van de rijksoverheid kwam, voerden de gemeenten haar uit. De minister van OCW had bedacht dat de gemeenten de ene helft van de ingeleverde kunstwerken kregen, en dat de andere helft naar het Rijk ging. Zo zijn 46 schilderijen van Van Beusekom in de collectie van de Rijksdienst gekomen.
Van Beusekom maakte na zijn opleiding aan de Kunstnijverheidsschool in Utrecht en de Rijksacademie in Amsterdam reizen naar Noord-Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Hij verwerkte zijn indrukken in een magisch-realistische stijl. Met een warm palet schilderde hij wuivende palmen, vrolijk gekleurde huizen en helblauwe luchten. Dit paneel schilderde hij op Bali, waar hij een tijd woonde met zijn zoon en zijn toenmalige vriendin. Hij noemde het schilderij ‘Baadster II’, al maakt de vrouw niet de indruk het water in te willen. Ze lijkt eerder te slapen, of naar de vloedlijn te kijken. Haar lichaam versmelt optisch met het strand en haar handdoek met de zee en de lucht. Het geeft het werk een vleugje surrealisme.
BKR-collectie
Begin 1990 besloot de minister van WVC een groot deel van de BKR-collectie op te ruimen. De opslagplaatsen waren overvol en het beheer van de vele werken werd te duur. De instellingen die al sinds jaren BKR-werk van de Rijksdienst te leen hadden mochten ze voor niets overnemen en het merendeel van de BKR-werken dat nog in depot stond werd ook weggeschonken. Zo verdwenen alle 46 schilderijen van Van Beusekom uit de rijkscollectie, tot groot verdriet van zijn zoon en dochter, die een website over hun vader wilden maken. De Dienst kon ze alleen de adressen geven van de instellingen die zijn werk hadden overgenomen. Als u informatie heeft over Aart van Beusekom, stuur die dan naar f.kuyvenhoven@cultureelerfgoed.nl. De familie zal u dankbaar zijn!