Een kleurrijke optocht in het depot

Weblog

Sinds 1984 wordt het zomercarnaval in Rotterdam kleurrijk gevierd, en de edities daarvoor in Utrecht lijken een beetje uit het collectieve geheugen verdwenen. Het kleurrijke verzamelkunstwerk Den tur circumstancia nos lo sigi move (Under all circumstances we will continue to move) van het kunstenaarscollectief ‘Family Connection’ reflecteert op de editie van 1983 in Utrecht en het historische en persoonlijke belang van het carnaval.

[De tekst gaat verder onder de foto]

Foto met kleine praalwagens en een schilderij met het thema zomercarnaval
Beeld: ©Franz Mueller-Schmidt
Glenda Martinus en Rudsel Martinus, Praalwagens en schilderij ‘Carriers of Celebration’ uit Den tur circumstancia nos lo sigi move, 2021 AB30244-A-I en AB30230.

Wie is Family Connection?

Family Connection is een kunstenaarscollectief, bestaande uit familieleden, die werken vanuit Curaçao en Nederland. In wisselende samenstelling ontwikkelen ze kunstprojecten en maken tentoonstellingen, vaak met een reflectie op gebeurtenissen uit de geschiedenis van Curaçao en Nederland en hun eigen collectieve en individuele ervaringen. Voor het werk Den tur circumstancia nos lo sigi move bestond het collectief uit Quinsy Gario, Jörgen Gario, Caldron Lewis, Whitney Lewis, Gala Martinus, Glenda Martinus en Rudsel Martinus.

[De tekst gaat verder onder de foto]

Foto van schilderijen en miniatuur praalwagens met thema zomercarnaval
Beeld: ©Franz Mueller-Schmidt
Glenda Martinus en Caldron Lewis, Praalwagens, twee schilderijen uit het drieluik ‘The truth lies behind the masks’ en gedoneerde kostuums uit Den tur circumstancia nos lo sigi move, 2021, AB30244-A-I, AB30232-A-C, AB30253-A-B, AB30251-A-B.

Hoe kwam het kunstwerk tot stand?

In 2019 deelde Rudsel Martinus een zelfgemaakt Super8 videoverslag van het zomercarnaval in Utrecht in 1983 met zijn neef Quinsy Gario. Quinsy dook in het materiaal en voelde het belang iets met dit verhaal te doen, vooral omdat er in de stadsarchieven van Utrecht weinig te vinden was over dit evenement. De familie kwam bij elkaar en de projectgroep werd gevormd. Ieder projectgroep lid reflecteerde op de oorsprong van het zomercarnaval in Nederland en de politieke en historische lading, maar ook op wat carnaval persoonlijk voor hen betekent met hun eigen herinneringen en in hun eigen discipline. De input vormt samen een groot familieverhaal waarin verbondenheid, het doorgeven van verhalen en het belang van blijven vieren centraal staat.

Het werk ontstond in de coronaperiode, een tijd waarin het samen vieren van carnaval ver weg leek. Dit zien we ook terug in de schilderijen van Rudsel, zoals bij Masked Joy waarop de vierende mensen mondkapjes dragen. Rudsel wilde hiermee het historische moment vastleggen waarin carnaval enkele edities niet door kon gaan, maar de drang om te vieren bleef bestaan. Hier lijkt ook weer een lijn te zijn naar het carnaval in Utrecht, dat in de zware economische recessie van begin jaren ’80 plaatsvond. Naast het drieluik “The truth lies behind the masks” van Caldron Lewis dat de Carnavalskoningin als uitgangspunt neemt, zien we kleurrijke poppen en schoensculpturen van Gala Martinus die verwijzen naar bloemen en vruchten van Curaçao, en kleurrijke kralen sieraden en schoenen van Whitney Lewis. Glenda Martinus maakte van onder andere blikjes en doppen een optocht van praalwagens gebaseerd op bestaande wagens van verschillende carnavalsgroepen waarin het Caribische ambachtswerk terug te zien is. Om het verhaal te versterken werden vanuit diverse hoeken carnavalskostuums gedoneerd. Onder deze kostuums bevindt zich ook een donatie van Maria Liberia-Peters, Minister-president van de Nederlandse Antillen van 1984-1986 en van 1988 tot 1994. Het geluidswerk van Jörgen Gario maakt het tot een geheel.

[De tekst gaat verder onder de foto]

Vier kostuums van het zomercarnaval
Beeld: ©Franz Mueller-Schmidt
Gedoneerde kostuums uit 'Den tur circumstancia nos lo sigi move', 2021, AB30259-A-C, AB30258, AB30254-A-E, AB30255-A-E, AB30257-A-G, AB30260-A-D en AB30256-A-F.

Schenking Hartwig Foundation

Het werk van Family Connection is onderdeel van een grotere schenking vanuit de Hartwig Art Foundation die in 2022 in de Rijkscollectie werd ingeschreven. Het Production-Collection fund van de stichting gaf een groep hedendaagse kunstenaars de mogelijkheid een ambitieus kunstwerk of project uit te werken. Dit resulteerde in een groep kunstwerken met een nauwe relatie tot de actualiteit en vaak met een sterke boodschap. Alle 14 werken uit deze schenking zijn beschikbaar voor bruikleen en te vinden op onze Beeldbank.  

Het werk van Family Connection is een mooie manier om het kleurrijke verhaal van het zomercarnaval te kunnen vertellen en vieren. Daarnaast laten alle persoonlijke verhalen van de familie goed zien wat voor betekenis carnaval voor het individu en de groep als geheel kan hebben. De titel van het werk laat een sterke veerkrachtige houding zien: “onder alle omstandigheden zullen we blijven bewegen”. Kortom, een heleboel verhalen in één verzamelkunstwerk. Het kleurrijke werk viert nu een feest in het depot, maar welke openbaar toegankelijke organisatie wil het verhaal van het zomercarnaval en de familie aan het publiek laten zien en verder vertellen?

Deze blog Kunstwerk van de Maand is geschreven door Dorian Meijnen, conservator moderne en hedendaagse kunst.

Sieraden, poppen en schilderijen van het grotere kunstwerk over zomercarnaval
Beeld: ©Franz Mueller-Schmidt
Gala Martinus en Rudsel Martinus, sieraden, poppen en schilderijen Masked Joy en The Encounter of Cultures uit Den tur circumstancia nos lo sigi move, 2021, AB30245-A-O, AB30246-A-F, AB30229, AB30231 en AB30237.