Verenigingen van eigenaren (VvE's)

Woonhuissubsidie kan aangevraagd worden door of namens een natuurlijk persoon, die eigenaar is van een (deel van) een rijksmonument met een woonfunctie. Leden van een VvE kunnen ook iemand machtigen om namens hen subsidie aan te vragen. Hieronder leest u hoe dat in zijn werk gaat.

U vraagt zelf woonhuissubsidie aan

Als u zelf woonhuissubsidie aanvraagt, dan heeft u de volgende informatie nodig:

  • het rijksmonumentnummer
  • gespecificeerde facturen
  • heeft u meer dan € 70.000 aan instandhoudingskosten gemaakt? Dan heeft u ook een inspectierapport nodig
  • een verklaring van de VvE waaruit de totale kosten van de werkzaamheden blijken, en welk deel van de kosten voor uw rekening komt.

Tijdens de beoordeling van uw aanvraag kan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed aanvullende informatie bij u opvragen. Denk hierbij aan documenten waarmee u aantoont welke werkzaamheden verricht zijn en welke kosten daarvoor zijn gemaakt, zoals:

  • foto’s van vóór en na de werkzaamheden
  • overeenkomsten (getekende offertes)
  • betaalbewijzen

Zorgt u dus dat u deze achter de hand heeft.

Een uitgebreide toelichting vindt u op de pagina Aanvraag woonhuissubsidie voorbereiden.

U machtigt iemand om woonhuissubsidie voor u aan te vragen

U machtigt iemand anders, bijvoorbeeld een mede-eigenaar of VvE-beheerder, om voor u de aanvraag in te dienen. Gebruik daarvoor het speciale machtigingsformulier voor VvE's. Vergeet ook niet om uw IBAN-bankrekeningnummer door te geven aan de gemachtigde. Dit is nodig om de aanvraag voor u in te kunnen dienen.

Hoofdvereniging van eigenaren met onderliggende verenigingen van eigenaren

In een gebouw met meerdere functies, zoals appartementen, kantoren en winkels, kan sprake zijn van verschillende VvE’s onder één hoofd-VvE. Bent u lid van zo’n onderliggende VvE en wilt u woonhuissubsidie aanvragen? Op de pagina Hoofdvereniging van eigenaren met onderliggende verenigingen leest u hoe u dit kunt aangeven in het aanvraagportaal.