Weblog Kunstwerk van de Maand en mediakunst
Oud-collega Fransje Kuyvenhoven begon de online rubriek 'Kunstwerk van de Maand' in 2012 met een wandkleed van Wil Fruytier. Er is geen onderwerp geweest of Fransje heeft het een podium gegeven: voetballers, ijsheiligen, staatsieportretten, asielzoekers. Alle actualiteit kreeg een beeldende connectie uit de Rijkscollectie RCE.
Fransje is inmiddels met pensioen maar de rubriek ‘Kunstwerk van de Maand’ wordt voortgezet door haar collega’s van de afdeling Kunstcollecties. In de vitrines treft u een aantal kunstwerken aan van vrouwelijke kunstenaars waarover in deze rubriek eerder is geschreven.
Vitrine 1
Vervaardiger | Titel | Datering | Identificatie |
---|---|---|---|
Ru Paré (1896-1972) | Zonder titel | 1940-1941 | AB6946 |
Olieverf op doek met Begonia in rode pot met een wit gepatineerde vurenhouten profiellijst (1940=1950). Schenking 1986 Lucie J.A.M. Frateur.
Over dit werk is een weblog op onze website geschreven: Ru Paré, Planten, 1938.
Vervaardiger | Titel | Datering | Identificatie |
---|---|---|---|
Agnieta Gijswijt (1873-1962) | Zelfportret | 1898 | C1662 |
Olieverf op doek met zelfportret. We zien de kunstenares met een hoedje op haar hoofd. In 1962 kwam het schilderij via een nalatenschap van de kunstenaar in de RCE-collectie.
Over dit werk is een weblog op onze website geschreven: Agnieta Gijswijt, Zelfportret, 1898.
Vervaardiger | Titel | Datering | Identificatie |
---|---|---|---|
Yvonne Kracht (1931-) | Geconstrueerde bol | 1974 | K76159 |
Geconstrueerde bol werd in 1975 door de Nederlandse Kunst Stichting (NKS) voor 4500 gulden verworven ten behoeve van de tentoonstelling 'Het geconstrueerde beeld'. In september 1976 werd de bol door de NKS overgedragen aan de Dienst Verspreide Rijkscollecties (DVR), een voorganger van de RCE.
Yvonne Kracht werd geboren te Rotterdam en is momenteel werkzaam te Amsterdam als schilderes, graficus en beeldhouwster. Vanuit een abstract expressionistische schildertrant koos zij rond 1960 voor het uitbeelden van strak geometrische vormen gebaseerd op machine onderdelen. Deze voerde zij nadien uit als driedimensionale kleine objecten en in monumentaal formaat onder andere in cortenstaal en aluminium, later ook met spiegels, voor opdrachten voor de openbare ruimte.
Over een ander werk van Yvonne Kracht is een weblog op onze website geschreven: Een coronamolecuul avant la lettre.
Verder lezen over het werk van Yvonne Kracht? Lees dan dit artikel geschreven door José Boyens uit 1981: De ruimte cerebraal benaderd De constructies van Yvonne Kracht.
Vervaardiger | Titel | Datering | Identificatie |
---|---|---|---|
Christie van der Haak (1950-) | Pittura Natura 6 | 1991 | K92053 |
Christie van der Haak is schilder, ontwerper, keramist en textielkunstenaar. Zij is geroemd om een "overdaad aan kleur en onverwachte combinaties van patronen."
Van der Haak zegt zelf over haar werk: "Alles heeft structuur, van organische tot maatschappelijke verschijnselen. In mijn werk , ook in mijn vroegere schilderijen, heeft het gestructureerde patroon altijd een belangrijke definiërende functie vervuld. Het patroon niet als oppervlakkig, vrolijk, versierend maar eerder als intensief, duizelingwekkend, inhoudsvol. Het tijdloze lineaire element is ook terug te vinden in mijn werk, de patronen en hun herhalingen kunnen zich buiten de lijst voortzetten- per definitie is alles wat getoond wordt maar een fractie van een oneindig geheel.”
De schaal is beschilderd met een polychroom, abstract decor gemaakt van geglazuurd aardewerk en is uitgevoerd door Keramiekatelier Struktuur68. Het atelier werd in 1968 in Den Haag opgericht door Henk Trumpie en Jacques van Gaalen. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het realiseren van grote sculpturen en reliëfs in openbare en particuliere ruimten, zowel binnen als buiten. Sinds de oprichting heeft het atelier met enkele honderden kunstenaars gewerkt onder wie Christie van der Haak, maar ook Karel Appel, Armando, Hans van Bentem, Dora Dolz, Daan van Golden, Lucebert, David Vandekop en Anne Wenzel.
De monumentale schaal werd samen met een vergelijkbare schaal maar met een andere kleurstelling in 1992 aangekocht van Galerie van Rijsbergen te Rotterdam.
Vitrine 2: Vrouwen in de Mediakunst
Moderne beeldende kunst
De collectie 20ste-eeuwse beeldende kunst bevat een kleine collectie experimentele film (circa 40 stuks) en videowerken (circa 250 stuks). Deze deelcollectie omvat autonome films, videowerken, multimedia-installaties, registraties van performances en documentair videowerk (bijvoorbeeld interviews met kunstenaars of educatieve begeleiding bij tentoonstellingen).
Film en videokunst
De collectie film en videowerken beslaat 25 jaar Nederlandse film- en videokunst (inclusief werk van buitenlandse kunstenaars die in Nederland werkzaam zijn). Ze geeft een representatief overzicht van de ontwikkelingen in de Nederlandse film en videokunst van de jaren 70 tot begin jaren 90. De collectie bevat werken van enkele pioniers van de Nederlandse film en videokunst zoals Livinus en Jeep van der Bundt, Ben d’Armagnac, Bas Jan Ader, Peter Struycken en Miguel-Ángel Cárdenas. Het zwaartepunt van de collectie betreft werk uit de jaren 80. Het gaat dan om werk van onder meer Abramovic/Ulay, Lydia Schouten, Hooykaas/Stansfield, Servaas en Pink.
LI-MA
Onze gehele videokunst collectie met de originele dragers is ondergebracht bij LI-MA (Living Media Art), kennisinstituut voor conservering, distributie en onderzoek van mediakunst in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de website van LI-MA.
In deze vitrine is in een 'loop' het werk van vier vrouwelijke mediakunstenaars te zien:
Vervaardiger | Titel | Datering | Identificatie | Opmerking |
---|---|---|---|---|
Nan Hoover (1931-2008) | Landscape | 1977 | BK38213 | BKR Amsterdam 1977 |
Marja Samson (1950-) | Venetian blind | 1977 | K80301 | Via de NKS in 1980 in de collectie terechtgekomen. |
Lydia Schouten (1948-) | Echoes of Death / Forever young | 1986 | K88233 | Aankoop van de kunstenaar in 1988 |
Irene Fortuyn (1959-) & Robert O’Brien (1951-) | Much ado about nothing | 1984 | K85925 | Aankoop via Atelier Noordeinde te Bussem in 1985 |